fredag den 28. maj 2010

Torsdagsting

I går sagde jeg ja til et tidsbegrænset vikariat i et bofællesskab for psykisk udviklingshæmmede. Jeg havde søgt en fast stilling hos dem (som 32 andre også havde søgt), men den var der en af de andre som fik, og jeg fik så tilbudt et vikariat istedet for. Men det er meget fint at starte med, tænker jeg! (Og apropos start så er den rykket til juli, og ikke juni som først sagt, pga diverse sommerferieplaner på stedet) Der er fire beboere og to kaniner.. :-) Jeg var først lidt i tvivl om der var nok timer til at jeg kunne leve af det, men så fandt jeg ud af at de heldigvis giver frigørelsesattest (Som i praksis betyder at jeg kan få supplerende dagpenge) så nu er alt i den skønneste orden..

Idag har jeg været til ”sprogpsykologisk festival” på Københavns universitet, fordi jeg jo går og drømmer lidt om at tage kandidatuddannelsen i sprogpsykologi som en overbygning på min professionsbachelor som pædagog..(Til nordmænd: Det er ligesom master. Eller cand.mag er det, helt konkret) Faktisk drømmer jeg mere om at HAVE den end at TAGE den, og det i sig selv er jo et meget godt og sjældent tegn, når det er mig der siger det! ;-) Det lyder præcis som sådan en uddannelse som jeg ville have designet hvis jeg skulle lege opfinder, så den tilfældige opdagelse af at der faktisk findes sådan en kandidatuddannelse synes jeg var ret fantastisk og interessant... Det er en tværfaglig uddannelse (sprog, kommunikation, psykologi, pædagogik, - -) som forener mange af de ting jeg synes er spændende, i én og samme pakke!
Jeg er faktisk også i gang med at søge ind....MEN:
- Jeg kan kun læse der hvis jeg finder et arbejde til den tid som både giver nok til at jeg kan leve af det (måske oveni su) men som på samme tid ikke tager så meget tid at jeg ikke har tid og overskud til at læse..
- Jeg søger ikke ind fra september, men fra februar, for at få tid til at ”stabilisere økonomien” og finde ud af om det rent praktisk kan lade sig gøre og om jeg stadig har lyst til det til den tid.
- Det er ikke sikkert jeg overhovedet bliver optaget fordi jeg har en professionsbachelor, og dette er som sagt på universitetet.. Ikke på danmarks pædagogiske universitet, men på ”det rigtige universitet”. Men jeg har mailet med dem og de har sagt at jeg ihvertfald meget gerne må sende en ansøgning.. Så den er på vej! Og jeg får svar engang i løbet af efteråret.

Arrangementet var en slags temadag, og den del af temadagen som jeg var til var en paneldebat, som handlede om hvad man kan bruge uddannelsen til. De som sad i panelet var uddannede sprogspykologer som fortalte om deres arbejde, og hvordan de bruger sprogpsykologien der. Meget interessant. Og for lige at opsummere kort så var der en som arbejdede på et forlag, en som underviste på et pædagogseminarium (bl.a. i det fag som hedder ”Dansk, kultur og kommunikation”, som jeg skrev mit bachelorprojekt i..) og en som arbejdede i dansk sprognævn. Der var også en som arbejdede i en virksomhed (som ikke har noget med sprog+psykologi at gøre) med at kommunikere virksomhedens budskaber ud, f.eks ud fra tanker som: Hvem er denne websides målgruppe? Hvem er det som skal læse denne brochure? Hvem henvender jeg mig til, og med udgangspunkt i det: Hvordan henvender jeg mig/ hvordan bruger jeg sproget? Der var også en som arbejdede med den kommunikation som finder sted mellem læger og patienter på et hospital. Og ellers så kan man jo f.eks undervise, være spindoktor, skrive, være kommunikationskonsulent, osv. Man kunne også sætte det i mere direkte forbindelse med sin bacheloruddannelse og f.eks (som konsulent?) fokusere på samarbejdet(kommunikationen) mellem personalet og pårørende/forældre i diverse institutoner, eller man kunne arbejde med kulturmøder og integration.


På vej tilbage fra universitet og til metroen gik jeg gennem et område som jeg faktisk aldrig før har gået i, kun kørt forbi, og det fik mig til at tænke på hvor lang tid jeg har boet i København: Jeg kan huske at ”i gamle dage” så kørte man med bus ud til lufthavnen (??kan det passe? Måske var der et tog, men jeg kan ihvertfald huske at jeg nogle gange kom med en bus) og der kørte man lige forbi dette sted. Jeg husker det som laaangt udenfor byen, og at det var gråt og trist og grimt. NU er det slet ikke langt udenfor byen, pga metroen. Det er heller ikke gråt og tomt, men en helt ny bydel. (Ørestaden) Arkitekturen er ny og spændende, og man skal da også have en del penge for at have råd til at bo der. Den ene af bygningerne, VM bjerget, er blevet kåret til verdens bedste boligbyggeri. Imellem bygningerne har de lavet små kanaler med vand (Hm..kanaler er måske en lille overdrivelse), og det har de blandt andet gjort ud fra en forestilling om at ”hvor der er vand samles mennesker”.
(Det sidste her var måske mest lidt turistinfo til nordmændene..)

Et par billeder fra Ørestaden til sidst(Kilder:js-byggestyring.dk,abb.dk) :


Ingen kommentarer: