onsdag den 13. marts 2013

Kathmandu (2)


Jeg har ikke faaet skrevet saa meget, men intet nyt er godt nyt.

I Nepal er der altid masser af dage som avviger fra almindelig hverdag. Det maa vaere derfor de har en 6 dages arbejdsuge i stedet for 5 her i Nepal, for ellers ville landet gaa i staa, og ingen ville kunne naa at gaa i skole. Er der ikke strejke, saa er der istedet en eller anden helligdag til aere for en gud. Guder er der mange af i hinduismen, hvilket betyder enormt mange helligdage, fester og fejringer i loebet af aaret. Buddhismen bliver ogsaa integreret, og mange hinduister ser buddhismen som en del af hinduismen. Mens jeg har vaeret her denne gang har der blandt andet vaeret Losar (buddhistisk festival) og shivaratri.

Shivaratri var i soendags, og er til aere for guden Shiva. Som alle andre hinduistiske fejringer indeholder shivaratri mange smaa ritualer og traditioner. Traditioner paa shivas dag er blandt andet:
- Boern som stiller sig op og spaerrer vejen med et reb, og kraever bompenge fra dem der vil passere. Isaer koeretoj, men ogsaa fodgaengere.
- Smaa baal overalt om aftenen. Paa veje, i groeftekante, i haver. Over det hele. Dette er ogsaa den dag om aaret hvor alle har lov til at stjaele braende fra hinanden.
- Alle og enhver ryger hash eller spiser en form for froe fra hashplanten (Jeg forstod ikke helt forklaringen) som snack.
- Sang og musik

Jeg var i Patan paa shivaratri, for at besoege Shambu og hans familie. Vi lavede ikke saa meget shiva-agtigt, men drak te, koerte paa besoeg til en af hans venner (Hvor de forsoegte at forklare mig et eller andet kortspil) og koerte forbi en masse baal paa vejen. Jeg overnattede der en nat, da det var for besvaerligt at komme tilbage til Kathmandu saa sent.

Mandag aften var jeg i Balaju for at besoege Sanju. Manoj koerte mig derhen, og jeg tog microbussen tilbage dagen efter. Medbragte rugstaenger fra Tiger og bildte dem ind at det er noget meget almindelig dansk snack. Jeg havde ogsaa taget et paaskeaeg med.Sanju bor paa et lille moerkt vaerelse sammen med en lillesoester og en lillebror. I varelset har de et skrivebord, to senge, et lille gaskomfur og et alter, hvor de ofrer til guderne hver morgen og aften. Morgen betyder klokken 5, men Sanju fortalte mig at vi kunne sove ekstra laenge dagen efter, fordi det var helligdag. Helt til klokken 5.30 kunne vi sove. Jeg fik en seng for mig selv, i foelge Sanju sover de altid tre i en seng, da det er varmere.

I gaar var Manoj og jeg paa en tur ud af byen, for at see noget andet og groennere og renere end Kathmandu centrum. Vi koerte op i cirka 2000 meters hoejde og noed udsigten og en masse buddhistiske templer. Paa vejen hjem var vi i et buddhistisk tempel og taendte lys.

Apropos lys saa er der masser af sol her, mens der til gaengaeld kun er meget lidt elektrisk lys at se. Lommelygt og/eller stearinlys er en noedvendighed. Kathmandu er nemlig uden strom 12 timer i dognet. 6 timer om morgenen og 6 timer om aftenen. Det gaelder hele Kathmandu valley, altsaa baade byen og de omkringliggende landsbyer. Til te og madlavning bruges der gas.


Jeg har taget en del billeder, men kan ikke finde ud af at laegge dem ind. Saa det maa jeg goere naar jeg kommer hjem, hvilket desvaerre er om ikke saerlig lang tid.

Ingen kommentarer: